قانون جذب مانعی جدید فرا روی جامعه منتظر

دانلود مقاله

 

قانون جذب مانعی جدید فراروی جامعه منتظر

نویسنده: علیرضا پورمسعود

 

*** منتشر شده در نشریه سپیده سحر مرکز تخصصی مهدویت***

***لینک مقاله در نشریه سپیده سحر***

 

 

چکیده
قانون جذب موضوعی است که امروزه در بسیاری از کتب و فیلم‌های گوناگون مطرح شده است. در این مقاله به آسیب‌شناسی این به اصطلاح قانون در عرصه‌ی حساس مهدویت می‌‌‌‌‌‌‌پردازیم.
آسیب‌هایی مانند الحاد و کنار نهادن خداوند و دین، از دست دادن عمر و تلف کردن وقت، شکست‌های متوالی در زندگی و حرکت تدریجی به سوی نا‌امیدی، از بین رفتن همت و نیروی جوانی، ایجاد آروزهای دور و دراز و کسب حداقل نتیجه و مهم‌تر از همه، تضعیف باور به مهدویت، انتظار و ظهور حضرت صاحب الزمان(عج).

آنچه مهم است آگاهی افراد جامعه از اهداف نشر این ادعا به صورت گسترده می باشد تا مانعی شود که این ویروس خطرناک فکری قربانیان کمتری بگیرد.

 

قانون جذب مانعی جدید فرا روی جامعه منتظر

 

 

واژگان کلیدی

قانون جذب، مهدویت، احساس مثبت ، عرفان های نوظهور

 

در بخش آسیب شناسی مباحث اندیشه ی مهدویت موضوعات مختلفی مطرح شده و بسیار کامل و کاربردی تبیین شده است اما شاید یکی از موضوعاتی که چندسالی است افراد جامعه را مشغول خود کرده است پدیده قانون جذب و مصادیق آن می باشد که زیر مجموعه موضوعات آسیب شناسی مهدویت به آن پرداخته نشده است

لازم به ذکر است پدیده قانون جذب به صورت کامل و بسیار دقیق نقد و تبیین شده است مطلبی که در این نوشتار به آن پرداخته خواهد شد تاثیر این پدیده بر اندیشه راهبردی مهدویت در جامعه منتظر می باشد

قبل از پرداختن به اصل بحث لازم است مقدمه ای در خصوص آسیب شناسی مسائل مهدویت ارائه شود

آسیب شناسی ظهور و آسیب شناسی انتظار

این دو مفهوم تشابهات و تفاوت هایی دارند یعنی هر آسیب انتظار آسیب ظهور هم هست اما هر آسیب ظهور آسیب انتظار نیست آسیب هایی که از طرف دشمنان مهدویت در مسیر ظهور قرار می گیرند فقط آسیب ظهور است نه آسیب انتظار.

آسیب انتظار مربوط به شخص منتظر و جامعه ی منتظر است آسیب انتظار به روش و سبک و سیاق زندگی ، انتظار شخص و جامعه منتظر ارتباط دارد البته اگر آسیب های انتظار به عنوان آسیب های ظهور هم تلقی شود نگاه منتظر را به اوضاع موجود تغییر داده و انگیزه بیشتری برای زمینه سازی ظهور فراهم می کند این نکته هم لازم به ذکر است که آسیب های انتظار ، منتظران را جهت رشد و تقویت شدن در فراز و نشیب های الهی قرار دهد همانطور که پیامبر(ص) فرمود:

شمارا به قیام مهدی مژده می دهم ، هنگامی که مردم به جان هم افتند و زلزله سختی (تفرقه شدید) پدید آید او ظهور خواهد کرد زمین را از عدل و داد پر کند چونان که از ظلم و جور پر شده باشد دل های بندگان خدا را از عبادت لبریز نماید و سایه عدلش همه آن هارا فرا گیرد[۱]

 

 

آسیب شناسی و موانع ظهور

موانع ظهور و از همه مهم تر انتظار در آیات و روایات هم از آن سخن به میان آمده بیشتر جنبه ی اخباری و گزاره ای دارد اما شناخت این موانع وآسیب شناسی آن ها جنبه ی تحلیلی با وضع موجود جامعه منتظر دارد یعنی بخشی از آسیب ها همان موانع غیبت یافته در جامعه منتظر است در واقع بررسی موانع مانند خواندن یک نظریه و تئوری است و فقط جنبه ی ذهنی دارد اما شناخت آسیب های این موانع و ارائه راه حل برای کنار گذاشتن این موانع جنبه ی عملیاتی دارد و یک پروژه علمی می باشد که می توان با شناخت ضعف ها آن ها را جبران کرد

این نوشتار به بررسی اجمالی یکی از اسیب ها و موانع انتظار و جامعه ی منتظر می پردازد

اهمیت انتظار در روایات معصومین (ع):

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: برترین اعمال امّت من انتظار فرج از خداى عزوجل مى باشد.[۲]

مردى از امام على علیه السلام سئوال کرد:محبوب ترین اعمال پیش خدا کدام است؟ امـام علیه السلام فرمود: انتـظار فـرج[۳].

از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که فرمود:کسى که منتظر امر و فرمان ما باشد، همانند کسى است که در راه خدا بخون خود غلتیده است.[۴]

امام صادق علیه السلام فرمود:

اگر کسى از شما بمیرد در حالى که منتظر حکومت امام زمان (عج) بوده، همانند کسى است که با امام قائم علیه السلامدر خیمه اش بوده است، سپس اندکى درنگ کرد و فرمود: نه، بلکه همانند کسى است که در کنار حضرت زد و خورد کند، سپس فرمود: نه، به خدا قسم، بلکه مانند کسى است که در کنار رسول خدا به شهادت برسد[۵]

مفهوم انتظار به دو معنای عام و خاص قابل تقسیم است در معنای عام انتظار برای روح امیدواری و رفع یاس و نا امیدی است که ممکن است در زمینه ی فرج امام عصر(عج) با هر انگیزه ای شکل بگیرد انتظار در معنای خاص از جنبه های سطحی و محدود فردی خارج شده و امری گسترده ، عمیق و اجتماعی خواهد بود

در انتظار به معنای عام نوعی خودخواهی وجود دارد که فرد بدنبال گره گشایی از مشکل خود است و مدام دعا می کند تا فرج امام عصر(عج) برسد و مشکلات شخصی خود را حل نماید چنین منتظری چه بسا هرگز از خود نمی پرسد که مشکل و موانع ظهور چیست ؟ بلکه همواره فرج را می خواهد تا مشکلات خودش حل شود

بی شک انتظار نه فقط انتظار بهبود زندگی شخصی ، بلکه انتظار سعادت، عدالت و معنویت برای همه ی افراد جامعه و جهان است همانطور که امام صادق(ع) می فرماید:

ای ابابصیر خوشا به حال شیعیان قائم آل محمد(ص) که منتظر ظهور او در زمان غیبتش و مطیع او در زمان ظهورش خواهند بود آنان اولیای خدایند که هیچ خوف و ترسی بر آنان نیست[۶]

اما انتظاری که در روایات معصومین نقل شده است انتظاری پویا و دینامیک است یعنی جامعه منتظر را انگیزه می بخشد که به تلاش و کوشش برای رسیدن به وضع مطلوب تر بپردازد اما در مقابل این دیدگاه یک نگاه انحرافی وجود دارد که انتظار را در انفعال و گوشه نشینی می بیند یعنی یک جا نشستن و منتظر ماندن تا همه ی امور خود به خود اصلاح شود و ظهور اتفاق بیفتد

زمانیکه اعتقاد و نگرش جامعه منتظر دچار آفت شد باطبع نگاه این جامعه به مقوله انتظار و ظهور نیز دچار آفت و انحراف می شود لذا دشمنان در حال طرح ریزی برای ایجاد انحراف در عقیده منتظران و تقویت این نگاه انحرافی است این نوشتار سعی دارد یکی از هزار حربه های دشمن برای ترویج این نگاه را مورد بررسی قرار دهد

 

 

تاریخچه قانون جذب

تئوری راز که از آن با قانون جذب هم یاد می شود ، این قانون در کشور ابتدا با پخش مستند راز در صدا و سیما جمهوری اسلامی بر سر زبان ها افتاد البته در کشور های دیگر این باصطلاح تئوری کم و بیش مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته است در کشور ما ایران اسلامی برخی سخنرانان و نویسندگان به صورت گسترده به تبلیغ این نظریه می پردازند نکته ی مهم این است که در بسیاری کتاب ها و گارگاه ها این ایده را با عنوان مرام معنوی و عرفانی به دیگران آموزش می دهند و با نام حیات معنوی ، زندگی عرفانی ، اتصال با نیروی الهی ، تکنولوژی فکر و … تبلیغ می کنند

در سال ۲۰۰۶ هنرمند استرالیایی (( راندا برن)) در پی رسانه ای و بازاری کردن این ایده برآمد و با تولید فیلم ((راز)) این هدف را پیگیری کرد اما قبل از موج جدید تبلیغات برای اولین بار در سال ۱۹۰۶ ویلیام والکر اتکینسون در کتابی با عنوان ((قانون جذب در جهان تفکر)) این ایده را مطرح کرد هم چنین والاس والتز در کتاب ((علم ثروتمند شدنش)) از فن قانون جذب نام برد و از آن برای پولدار شدن استفاده کرد

 

تعریف قانون جذب

در باصطلاح قانون جذب ادعا می شود اگر انسان به خواسته و چیزی که در ذهن دارد انرژی یا احساس مثبت دهد و مدام آن را تجسم کند کائنات(دنیا) همان خواسته را برایش ایجاد می کند مبلغان این ادعا عقیده دارند اگر به طور دائم به هرچه فکر کنی همان اتفاق خواهد افتاد یا به قول نویسنده کتاب راز راندا برن :

اگر دائم به امور دلخواهت فکر کنی همان اتفاق چه مثبت و چه منفی به آن خواهی رسید و این قانون خلقت است که افکار تبدیل به اجسام می شود[۷] علت نامگذاری این ایده یه نام ((جذب)) این است که مبلغان این ادعا ذهن انسان را بزرگترن دکل مخابراتی روی زمین می دانند و عقیده دارند قوای ذهنی انسان به حدی بالاست که اگر به امری احساس مثبت دهد و با آن مانوس باشد آن احساس یه یک امر حقیقی در جهان بیرونی تبدیل می شود

مولف کتاب راز می گوید:

اکر دلت می خواهد هرآنچه را می خواهی از حالت نامرئی به صورت مرئی درآوری ، این میانبر را امتحان کن آنچه را می خواهی به عنوان حقیقت محض ببین وقتی چیزی را در ذهنت به تصویر کشیدی، بدان که آن حقیقت است و جای هیچ شک و شبهه ای در آشکار شدن آن وجود ندارد[۸]

به طور مثال مایکل لوسیر در کتاب((قانون جذب)) پیشنهاد می کند به جای وصول کردن یک چک بانکی آن را نگه دار و به آن خیره شو و یا اسکناس های خود را در یخچال بگذار که هرزمان درب یخچال را باز کردی اسکناس ها را ببینی تا ذهن راحت تر بتواند عمل تصویرسازی را انجام دهد و در نتیجه به تحقق آن در دنیای بیرون از ذهن موفق شود[۹]

حال سوال اینجاست ، چکی که قرار نیست به بانک تحویل داده شود چطور نقد می شود ؟؟ این نوع راه حل ها برای رسیدن به مقصود توهین شعور و قدرت اختیار انسان است انسانی که با تلاش و کوشش خود توانسته به این درجه از پیشرفت علم و تکنولوژی برسد اکنون با القای تفکر مثبت و تصویرسازی ذهنی خواسته خود را بدون تلاش و کوشش محقق کند انصافا این جفایی بزرگ در شان انسان و انسانیت می باشد

همچنین در فیلم ((راز)) مردی معرفی می شود که تصویر خانهی دلخواه خود را روی تخته آرزوهایش نصب کرده و هر روز به آن می نگریسته و آن را تجسم می کرده اما بعد از سال ها وقتی که فرزندش پس از اسباب کشی یک جعبه ی قدیمی را باز می کند و عکس های آرزوی پدر را می بیند و می پرسد این ها چیست ؟ پدرش متوجه می شود که اکنون در همان خانه ی آرزوها زندگی می کند

حال این سوال پیش می آید کسی که مدت ها عکس خانه ی آرزوهای خود را مدام مجسم می کرده وقتی در واقعیت آن خانه را می بیند آرزوی خود را به یاد نمی آورد و باید فرزندش عکس های چند سال پیش را به او نشان بدهد تا متوجه شود خانه ای که در آن زندگی می کند همان خانه ای است که مدت ها آرزویش بوده این درحالی است که حافظه ی انسان وقتی با احساسات همراه می شود بسیار قدرتمند عمل می کند و خاطرات کوچک و ناچیز با کوچکترین اشاره و نشانه ای به یاد می آید بنابراین مثال هایی که در فیلم و کتاب مطرح شده است با عقل و منطق جور در نمی آید و درستی آن ها اثبات نشده است

به طور کلی قانون جذب به مخاطبان این مراحل را معرفی میکند

در کتاب راز آمده است:

آرزوها در سه گام بدست می آیند نخست خواستن ((به دنیا فرمان بده )) دوم باور ((باور داشته باش که به خواسته ات رسیده ای)) سوم ، تجسم ((احساس کن که به خواسته ات رسیده ای )) احساس به فکر نیرو می بخشد دنیا حسی است و تنها با تصور نمی توانی خواسته ات را بدست آوری پس از همین حالا احساس خوبی داشته باش

اما نکته اینجاست هیچگاه یک گرسنه آفریقایی با فکر کردن به غذایی لذیذ و گرم به آن نخواهد رسید یا یک دانش آموز کونکوری با فکر کردن به رتبه ی اول آن را بدست نخواهد آورد

 

قانون جذب چه می گوید؟

 

قانون جذب بر سه اصل استوار است:

۱-ذهن انسان بر پدیده های خارج از وجود انسان تاثیر می گذارد انسان می تواند با نیروی خلاق ذهن به امور بیرون تصرف کرده و جهان بیرون را به سود خویش تغییر دهد

۲-ذهن انسان به هرچه مثبت و منفی بیندیشد به طور قطع اتفاق خواهد افتاد

۳-دین، ایمان، باید نباید، در تصویر ذهنی تاثیری ندارد و آ ن را محدود نمی کند

همچنین قانون جذب در میان مکاتب روان شناسی و فنون روان شناختی جایگاهی ندارد و مراد از قانون جذب تلقین، خود تلقینی، مثبت اندیشی و …. نمی باشد[۱۰]

به طور خلاصه قانون جذب این مطلب را می گوید : انسان به هرچیزی که فکر کند دقیقا همان تصویر ذهنی و فکر اتفاق در عالم بیرونی عینیت می یابد حتی اگر در فکر و ذهن انسان پرداخته شود به زبان ساده تر فکر کردن به تحقق آرزوها آن هار ابرآورده می کند فقط با فکر کردن و عدم تلاش و کوشش می توان به هر آرزویی رسید این عقیده به ظاهر ساده با سیستمی پیچیده و کادوپیچ شده به مردم ارائه شده است و متاسفانه عده ای را مستقیم یا غیر مستقیم خواسته یا ناخواسته درگیر خود کرده است

هنگامی که موضوعی به ذهن انسان وارد شود اگر درست و صحیح ابعاد آن در ذهن پردازش نشود منجر به ثبت یک تصویر اشتباه از آن موضوع می شود سپس این تثبیت تبدیل به اعتقاد می وشد در نتیجه تاثیر مستقیم بر روی اهداف، سبک زندگی ، اخلاق ، رفتار و تمام ابعاد جاری در زندگی می گذارد

زمانیکه واژه قانون به مساله یا موضوعی اطلاق می شود یعنی آن مساله قطعیت دارد و بدون شک امکان پذیر است وقتی این گزارش در ذهن شخصی بوجود بیاید ناگزیر به آن میل پیدا می کند و تمام اهداف و برنامه های زندگی خود را بر این اساس پی ریزی می کند.

این تفکر در نظام جهان بینی وجود و حضور خداوند را نفی می کند ، خداوند جایگاه خود را به کائنات و ذهن تصویر گر می دهد این یکی از انحرافات باصطلاح قانون جذب است که انسان موحد را تبدیل به انسان مشرک می کند در صورتی که انسان موحد به خداوند اعتقاد و اعتماد دارد هرگز از کسی غیر از او حاجتی را نمی طلبد همان طور که در قرآن کریم می فرماید:

کسانی که اهل تقوا باشند ، خداوند راه خروج از تنگنا و بن بست را بر آن ها باز خواهد کرد و از جایی که گمان نمی کنند روزی ایشان را تامین خواهد نمود[۱۱]

قانون جذب دارای تناقضات بزرگی است اگر قرار است به طور قطعی هرکس به همان چیزی که می خواهد فکر کند و جهان بیرون برای خواسته او تغییر کند عدالت مفهومی نخواهد داشت شاید شخص الف یک خواسته را در ذهنش پرورش دهد و شخص ب خواسته ای مقابل خواسته شخص الف در ذهن خود تصویر کند حالا جهان بیرونی یا کائنات باید به کدام صورت تغییر کند؟ شاید خواسته و تصویرهای ذهنی افراد به ضرر یکدیگر باشد آیا این عدالت است که هرکس با هر ظلم و ستمی که مرتکب شده هرچیزی که می خواهد برسد و هرکس که اعمال نیک و خیر دارد به خواسته های خود برسد؟

با توجه به این باصطلاح قانون که نباید به صورت منفی فکر کرد و مدام مثبت اندیش بود به طور مثال اگر پدر مادر یا عزیز شخصی به طور ناگهانی فوت کند قانون جذب و نظریه پردازان این ایده چه پاسخی برای این مساله دارند؟ چرا این مثبت اندیشی جلوی مرگ عزیران را نمی گیرد یا بطور مثال امروز شخصی با مثبت اندیشی ۱۰۰% کار خود را شروع کند و بر اثر سکته فوت می شود چرا مثبت اندیشی او جلوی مرگش را نگرفت؟

با توجه به این باصطلاح قانون انسان چرا باید تلاش کند؟ چراباید حرکتی دینامیک داشته باشد و برای خرج و مخارجش کار کند ؟ با مثبت اندیشی می شود همه ی این کار ها را انجام داد اگر قرار است به همه چیز و همه ی اتفاقات با مثبت اندیشی نگاه کرد چرا باید نسبت به کسی که به حریم خصوصی ما تجاوز می کند گارد بگیریم برخورد کنیم؟؟

یا اگر وقتی متوجه می شویم کسی میخواهد به ماظلم کند یا سر ما کلاه بگذارد چرا با او مقابله کنیم؟ در این تفکر خیر و شر معنای خود را از دست می دهد و همه چیز در دایره مثبت اندیشی ذهنی شخص تعریف می وشد شخصی که دارای این نگرش فکری است می توان به انواع گوناگون مکر کرد و از او سواستفاده کرد که خداوند و دین اسلام دینی ظلم ستیز است و اصرار دارد کرامت انسانی افراد حفظ شود و در قرآن کریم می فرماید : و لقد کرمنا بنی آدم… اگر قرار است همه خوب باشند پس چه نیازی به پلیس و ارگان های امنیتی است چه نیازی به ضمانت ها و سازو کار های ضمانت جهت وام های بانکی و اقساط آن می باشد؟ این ها سوالاتی است که این باصطلاح قانون پاسخی برای آن ها ندارد

 

قانون جذب در نگاه صاحب نظران غربی

قانون جذب هنوز به عنوان قانون علمی اثبات نشده به گونه ای که گروهی صرفا در حد فرضیه به آن پرداخته اند و برخی دیگر آن را تخیل و توهم دانسته اند[۱۲]

درمکاتب روان شناسی ، قانون علمی مورد پذیرش نیست و تعدادی از فیزیک دانان نیز پس از ادعای کارشناس فیلم راز در باب فیزیک کوانتوم ، به این گفته اعتراض کردند و آن را غیرعلمی دانسته اند این نظریه در محیط های دانشگاهی غرب مخالفان فراوانی دارد چنانکه

الکساندر خرولف گفته است: (( دلایلی که در فیلم راز آمده یکی در میان بی پایه و غیرعلمی است))

امیلی یوفه (از شخصیت های سرشناس رسانه ای آمریکا) به صراحت می گوید: (( براستی که راز مزخرف است)) [۱۳]

 

 

اما این تفکر چگونه به مقابله با مهدویت می پردازد؟

قانون جذب به این دلیل وارد کشور شد[۱۴] و با احکام و متون اسلامی توجیه شد که اساسا دینامیک و محرک بودن را از افراد جامعه منتظر سلب کند و تلاش و کوشش برای رسیدن به اهداف را مخدوش کند حال نکته ی مهم این است که فرد منتظر برای تحقق این امر به تلاش و زمینه سازی می پردازد اما اگر به قانون جذب جذب اعتقاد و اعتماد پیدا کند دیگر نیازی به حرکت و تلاش برای زمینه سازی نمی بیند می توان با تصویر کردن و فکر کردن به اصل ظهور و ابعاد آن موانع را از پیش روی برداشت اما ظهور مساله ای نیست که بدون تلاش و هزینه دادن و خون دل خوردن اتفاق بیفتد بلکه نیازمند افرادی نیرومند ،صبور ، معتقد ، عرصه شناس و دشمن شناس در جهت اصلاح مشکلات و ضعف ها در تمامی زمینه ها اعم از سیاسی ،اجتماعی ، فرهنگی، اقتصادی می باشد تا ان شاالله هرچه سریع تر به ظهور حضرت نایل شویم

راهکارهای مقابله با این تفکر امثال آن

لازمه ی شناخت این تفکر و امثال آن که از سوی دشمن طرح ریزی شده ، شناخت دقیق تاکتیک های دشمن است در عصر حاضر که در اوج جنگ نرم قرار داریم و میدان این نبرد قلب ها و ذهن های انسان هاستباید دانست که هر جنگ سلاح و ابزار خاص خود را دارد و سلاح این نبرد حب و بغض و شک و یقین است پس باید در حوزه فکر و احساس با شناخت کامل عمل کرد

خداوند نقشه راهی که برای بندگان قرار داده یک هدف را دنبال می کند حکومت صالحان بر تمام جهان است این نقش یا همان تفکر ناب مهدویت با جامعیتی که در خود دارد هم از بعد فکری و عقیدتی و هم از بعد احساسی و ایجاد شور بسیار غنی است پس دشمن برای مقابله با این منبع ناب معرفتی از دوجناح تفکر را مورد حمله قرار می دهد یک از جناح اعتقادی که ابزار آن ایجاد شبهه و امثال آن است و دیگری جناح احساسات که ابزار آن ایجاد شور بدون شعور می باشد

برای رویارویی در این نبرد ابتدا باید اصول آن را دانست، اصول مبارزه با دشمن در جنگ نرم مشتمل بر پنج مولفه است:

الف) شناخت دشمن

شناخت ماهیت دشمن و پیشینه ی او باید بطور کامل و همه جانبه انجام شود تا به ابزار تحلیل مجهز شد مثل یک تیم والیبال که با حریفش مسابقه دارد ابتدا تیم مقابل را آنالیز می کند ، مهره های موثر را شناسایی می کند در عرصه جنگ نرم نیز باید افسران و فرماندهان دشمن را شناسایی کرد

ب) شناخت هدف دشمن

دشمن هدفی را دنبال می کند آن هدف باید کامل تبیین شود در این مرحله باید ابزار تاثیر گذار دشمن و نوع عملکردش را شناسایی کرد

ج)عدم حمله به دشمن

بعد از شناسایی دشمن و نیت او باید توجه داشت که نباید خود دشمن را مورد هدف قرار داد میدان جنگ نرم ، میدان درگیری فیزیکی نیست، جنگ مدیریت قلب و ذهن است.

د)حمله به نیت و هدف دشمن

هنگامی که نیت و هدف دشمن برای ما تبیین شد در این مرحله نوبت حمله به نیت و روش دشمن می رسد یعنی باید هدف و تاکتیک او را ناکارامد کرد

 

و)جایگزین تفکر مطلوب بجای تفکر دشمن

وقتی موفق به ناکارامد نمودن هدف و تاکتیک دشمن شدیم نوبت این است که فکر و عقیده مورد نظر خود را در فکر و ذهن افرادی که دچار حمله دشمن شدند جایگزین کنیم و به مرحله تثبیت در ذهن رسانده و از قربانیان این نبرده پیچیده بکاهیم

چه باید کرد؟

باید در خصوص قانون جذب این نکته را یاد آور شد که این تفکر یکی از تاکتیک های دشمن است که در کارزار فکری ، عقیدتی با تفکر مهدویت قرار داد پس وقتی که این تفکر شناسایی و برای افراد تببین شد باید فکر و عقیده صحیح را برای افراد تبیین و جایگزین کرد

روش مقابله در جنگ نرم

دکترین جمهوری اسلامی در عرصه فرهنگ ، سیاسیت ، اقتصاد دکترین اقدام نا متقارن می باشد

اقدام نامتقارن بدین صورت است که زمین بازی طراحی می شود مثل زمین والیبال دو تیم ((آ)) و ((ب)) درحال رقابت با یکدیگر هستند تیم ((آ)) دارای یک تاکتیک خاص می باشد و تیم ب هم به همین شکل . اگر تیم ((آ)) در زمین خود با تاکتیک خود بازی کند اقدام متقارن مثبت صورت داده است حال اگر تیم ((آ)) در زمین خود با تاکتیک تیم((ب)) بازی کن د اقدام متقارن منفی صورت داده است

اگر تیم ((آ)) در زمین تیم ((ب)) با تاکتیک خودش بازی کند اقدام نامتقارن مثبت صورت داده است پس درحال حاضر زمین بازی را دشمن برای ما طراحی کرده است پس ما باید با تاکتیک خودمان در زمین دشمن بازی کنیم به این صورت که این پدیده توسط دشمن طراحی شده است وظیفه و روش مقابله ما باید بدین شکل باشد که ایرادات و تناقضات این پدیده را تبیین و بولد نمود تا دشمن در توسط تفکر طراحی شده خود شکست بخورد

*فرهنگ سازی کار سخت*

بنا به فرموده رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی) باید در جامعه فرهنگ کار سخت جا بیفتد باید برای مردم خصوصا جوانان جا بیفتد که بدون تلاش و کوشش سختی کشیدن نمی توان به اهداف خود رسید در کوتاه مدت به شغل آسان یا باصطلاح پشت میزی و پول فراوان رسید که دقیقا قانون جذب بر روی همین نکته با قوت و با ظاهری علمی دست گذاشته است که جوانان و افراد جامعه ی منتظر را به سمت انفعال ، عدم تفکر و حرکت و توهم پنداری سوق می دهند و در یک کلام یک شبه ره صدساله رفتن

*مهمترین مانع کار سخت*

طوفان مدرک گرایی یکی از مهمترین موانع برای جوانان است چراکه به سمت اخذ مدرک در دانشگاه ها وارد می شوند و بعد از به پاسان رساندن کارشناسی و کارشناسی ارشد و مراتب بالاتر ،دیگر حاضر به انجام هرکاری نیستند در مقابل این مدرک گرایی باید علاقه محوری جایگزین شود یعنی جوانان بدنبال علاقه خود و شغلی که مناسب آن هاست بروند.

*تعمیم یافتن انسان شناسی اسلامی*

تعمیم یافتن یعنی همه بدانند و آگاه شوند اگر در جامعه ای که هدف کلان خود را رسیدن به ظهور و وضع مطلوب می داند در امر خودشناسی باید بسیار قوی وارد شده باشد اگر قانون جذب این ادعای واهی را مطرح می کند که با قدرت ذهن، فکر و یک جا نشستن می توان به هدف و تصویر ذهنی خود برسد باید برای مقابله ، فکر ، ذهن، روح، جسم و نفوس انسان و کارکرد این موارد به صورت علمی و با توجه به کلام وحی و اهل بیت (ع) تبیین شود اگر این کار به صورت دقیق و همه جانبه صورت پذیرد هیچگاه جوانان به این نوع توهمات باصطلاح علمی دچار نخواهند شد

شاخص های جایگزین

متاسفانه قانون جذب انسان ها را در وضعیت احساس خوشی کاذب غرق می کند برای خنثی سازی این هجوم باید شاخص هایی را پایه گذاری نمود

 

 

۱=عدم کوتاهی در عمل:

انسان باید در راه هدفی که دارد بسیار تلاش کند و هرگز کوتاهی نکند و مقابل ناملایمات که به نسبت بزرگی و تقدس هدف سخت تر می شود مقاومت و صبر پیشه کند چراکه غرق شدن در آرزوها انسان را از عمل و تلاش باز می دارد

((هرکه آرزویش گسترده شود ، عملش محدود و کوتاه می شود[۱۵]))

۲-تناسب آرزو و تحقق آن با واقعیت

انسان هدف و آرزویی را که مدنظر خود دارد باید با مقدار توان خود در مسیر تلاش نیل به این هدف و تحقق آن در واقعیت تعادل و تناسب ایجاد کند چراکه انسان منتظر هیچگاه بدون تحقیق و عقل کاری انجام نمی دهد و خود را اسیر رفتار و کارهای ناشایست نمی کند

انسان منتظر هدفی مقدس و حقیقی دارد که هیچگاه خود را اسیر آرزوهای پست و بی ارزش که سودی در آن نداشته باشد نمی کند چراکه وقتی آرزوها تمام فکر انسان را بگیرد از کارهای مهم باز می ماند و انسان برای دستیابی به آن آرزو دست به هر کاری می زند به این علت امیرالمومنین(ع) می فرماید:

کسی که آرزویش دور و دراز شود ، عملش بد و ناشایست می شود[۱۶]

۳-عدم نا امیدی

یکی از آثار انتظار و تفکر مهدویت امیدزا بودن می باشد انسان منتظر هیچگاه نا امید نمی شود و سعی می کند که نا امیدی را از جامعه پاک کند چراکه هدفی که انتخاب کرده است بسیار بزرگ و جهانی است و هیچگاه طوری زندگی نمی کند که غرق آرزو ها و دچار غم شود انسان منتظر هیچگاه نا امید نمی شود زیرا ایمان دارد که ظهور حضرت حجت (عج) هدف خویش است اتفاق خواهد افتاد و در این راه از هیچ تلاشی مضایقه نمی کند اما کسانی که پیرو قانون جذب می شوند بدون تلاش کوشش به تصویر ذهنی خود نخواهند رسید و نتیجه آن غم و اندوه فراوان است چراکه غرق شدن در ارزوهایی که توهم است و با واقعیت تفاوت دارد و بعد از دیدن اصل موضوع در دنیای واقعی بسیار افسرده و غمگین می شود

((کسی که از آرزوهایش پیروی کند رنجشش بسیار می شود[۱۷]))

متاسفانه در قانون جذب این غم و اندوه همرا ه با احساس خوشایندی است که باعث می شود انسان به طور ناخواسته و ناخودآگاه برای فرار و دور زدن مشکلات اصلی به همان آرزوها و توهمات خود پناه ببرد

 

۴-عقل وبصیرت جایگزین جهل

قانون جذب با روکش علمی به این تفکر باعث شده تا افراد آن را بپذیرند اما حقیقت این چنین است که این تفکر، جاهلیتی است که بافرم نوین و جدید در فکر انسان ها اقامت می گزیند انسان منتظر با جهل مبارزه میکند و از ویژگی های آخرالزمان زنده شدن جاهلیت می باشد پس انسان منتظر دچار جاهلیت نوین نمی شود و تکلیف اوست که با سلاح عقل و بصیرت با جهل مبارزه کند و حقیقت شیطانی این نوع تفکرات را بر ملا سازد متاسفانه کسانی که به این تفکر اعتقاد دارند بصیرت خود را داده اند و این نتیجه تجسم و تخیل آرزوهاییست که آن هارا در توهمی دلپذیر فرو می برد که مانع درک مسائل واقعی می شود

((آرزوها ، چشم انسان را کور می کند[۱۸]))

آرامش فکری یا مخدر فکری

انسان همواره بدنبال آرامش روحی ، روانی و فکری است اما تنها این آرامش فکری تنها از راه حقیقی آن یعنی یاد خدا و ایمان و توکل داشتن به او حاصل می شود هر راهی غیر از آنچه خداوند برای آرامش انسان قرارده آرامش نیست بلکه مخدر است بطور مثال خداوند در قرآن در خصوص ازدواج می فرماید آرامش را در ازدواج برای انسان قرار داده است زمانیکه کسی نیاز جنسی ، روحی عاطفی خود را از راهی غیر از ازدواج تامین می کند او به آرامش دست پیدا نمی کند بلکه دچار بی قرار یو نا آرامی روحی میشود که البته ممکن است این بی قراری را انکار کند این خود یک نوع بیماری است لذا خداوند یادش انسان را آرام می کند و توکل به او ایمان به قدرت مطلق بودن او آرامش را در مسیر رسیدن به هدف بر انسان نازل می کندو طبق آیه ۲۶ سوره مبارک توبه خداوند آرامش و سکینه اش را به رسول و مومونین نازل می کند اما قانون جذب و این نوع تصویرسازی ذهنی و فکر کرد ن به رویاهای کاذب و زندگی در عالم دیگری تنها مخدری است برای انسان که حقیقی نیست و تنها اثری که دارد بیمار کردن روح و روان آسان است.

 

سخن پایانی

جامعه ای که منتظر ظهور است و هدفش جهانی است باید بزرگ و جهانی فکر کند و بیماری های اجتماعی خود را درمان کند تبیین و تبلیغ صحیح تفکر مهدویت برای افراد جامعه موجب واکسیناسیون جامعه برای تمام حملات و فتنه های دشمن خواهد شد

وظیقه دشمن دشمنی است و نمی توان به دشمن خرده گرفت بلکه باید به خودمان خرده بگیریم و نهیب زنیم چراکه دشمن قدرتی ندارد بلکه قوت دشمن در ضعف ماست پس اگر امثال این تفکرهاو عرفان های نوپدید وارد جامعه می شود و مردم به آن ها مبتلا می شوند به خاطر کوتاهی ما می باشد که برای از بین بردن و ریشه کن کردن جاهلیت مدرن کم تلاش می کنیم در انتها نیز باید گفت همه ی این تهاجمات از جانب شیطان است چراکه کار شیطان مشغول ساختن انسان ها به آرزوهای واهی است و قانون جذب نیز حاصل تفکر شیطان است که تنها خاصیت این پدیده غرق کردن مردم در رویاهای موهوم و از بین بردن انگیزه های تغییر و رشد و تقویت زمینه ی تداوم نظام سلطه و ستم است هم چنین نیروی مقاومت، صبر، تلاش و کوشش و امیدواری و تحول در جامعه از انسان ها را می گیرد وقتی می بینیم که هنرمندان و افرادی که در جامعه دارای شهرت هستند در تلاشند تا این توهمات را به خورد مردم بدهند به این نکته پی می بریم که شیطان برای تاخیر انداختن در ظهور حضرت حجت(عج) و قرار دادن انسان در زیر سلطه خود چه برنامه های دقیق و تلاش های گسترده ای می کند و ما هنوز خوابیم

 

 

 

 

 

**نتیجه گیری**

آسیب هایی که در این مقاله ذکر شد تکه ای کوچکی از پازل دشمن می باشد به طور کلی آسیب هایی که عنوان شد

-دور شدن انسان از خداوند و اعتقادات دینی

-مشرک شدن تدریجی جوانان به صورت ناآگاهانه

-تضعیف اعتقادات بدنه ی جامعه نسبت به نظام و تفکر ناب مهدویت

-از بین رفتن تلاش و کوشش نسل جوان و جایگزین شدن راحت طلبی

-تغییر ماهیت انتظار و وظایف فرد منتظر نسبت به جامعه

این قانون به صورت بلند مدت طراحی شده است و اگر مهار نشود ضربه ای مهلک به پیکر جامعه منتظر وارد خواهد کرد در آینده ای نه چندان دور این مساله با توجه به جریان های خاص موجود در کشور که به تازگی قدرتشان مضاعف شده است یکی از موانع بزرگ مهدویت می باشد که با اعتقاد افراد سرو کار دارد و تطهیر و اصلاح اعتقاد افراد جامعه از سخت ترین کارها می باشد که ممکن است باعث جبهه گرفتن و مقابله کردن افراد جامعه در خصوص این تفکر شود لذا بسیار باید مراقب بود و ابعاد این مساله را به صورت تحلیلی روشن نمود و افراد جامعه منتظر را از این تهاجم آگاه و تدبیرهای لازم را اندیشید

دارد زمان آمدنت دیر می شود….

علیرضا پورمسعود

 

===========================================

منابع:

علامه مجلسى، بحار الأنوار، ۱۱۰ جلد، مؤسسه الوفاء بیروت – لبنان، ۱۴۰۴ هجرى قمرى

عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی. غررالحکم و درر الکلم.

راندا برن. راز. اسماعیل حسینی. تهران: انتشارات راشین. چاپ دوم: ۱۳۸۷

نهج‌البلاغه، ترجمه محمد دشتی قم نشر موسسه امیرالمومنین ۱۳۸۷

. لوییز هی. شفای زندگی. ترجمه: گیتی خوشدل. تهران: دنیای مادر. چاپ نهم: ۱۳۷۵

شیخ ابو محمد حرانی، تحف العقول عن آل الرسول

شریفی دوست حمزه، روش نقد نحله های انحرافی ، قم، صهبای یقین ۱۳۹۱

شین اسکاول، چهار اثر ترجمه گیتی خوشدل ، نشر پیکان ۱۳۸۶

فریزر رابرت شاخه زرین ، پژوهشی در جادو ودین ترجمه کاظم فیروزمند تهران آگاه ۱۳۸۴

جوویتال ، کلید راز گمشده جذب خواسته ها ، فریده همتی ، تهران ، لیوسا ۱۳۸۹

وین دایر ، خود حقیقی شما ترجمه علیرضا شاملو ، نشر دارینوش ۱۳۸۴

دونالد نیل والش ، وقتی همه چیز تغییر می کند، ترجمه مریم تقدیسی، تهران، ارس ، ۱۳۸۹

کارل گوستاو یونگ ، روانشاسی دین، ترجمه محمد دهقانی ، تهران، رشد ۱۳۸۶

 

 

 

[۱]علی بن عیسی ، کشف الغمه ، جلد ۲ ص ۴۷۲

[۲]بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲٫

[۳]همان.

[۴]منتخب الأثر/ ص ۴۹۶ .

[۵]بحارالأنوار، ج ۴۲، ص ۱۲۶٫

[۶]کمال الدین ج۲ ص ۳۵۷

[۷]راندا برن ، راز ، ص۳۴

[۸]همان ص ۱۹۶

[۹]مایکل لوسیر قانون جذب ص ۱۲۲

[۱۰] راندا برن ، راز ،

[۱۱]طلاق آیه ۲

[۱۲]راز راز، ترجمه عادله ناصری، ص۴۶

[۱۳]همان ، ص ۳۴

[۱۴] با رصد فعالیت های فرهنگی دشمن نسبت به تفکر انقلاب اسلامی هدف اصلی آن ها در هم شکستن این اعتقاد و از همه مهمتر وارد کردن ضربات مهلک به اساس تفکر انقلاب اسلامی یعنی آرمان مهدویت و تشکیل جامعه منتظر و حکومت مهدوی می باشد . دشمن برای نیل به این هدف از طریق گلوله و جنگ فیزیکی نتوانست راهی از پیش ببرد اما از طریق جنگ نرم و ابزارهای آن راه را برای رسیدن به این هدف شوم هموار می سازد یکی از راه هایی که می توان انسانی که اعتقاد قوی نسبت به یک اصل را تضعیف و تغییر داد معرفی بدل یا جایگزین است که در خصوص انتظار پویا و دینامیک معرفی تفکری با ظاهری علمی و محتوی الحادی جهت یکجا نشستن و عدم تلاش می تواند ضربات مهلکی بر پیکره جامعه منتظر وارد کند لذا پدیده قانون جذب جایگزینی برای انتظار دینامیک می باشد

[۱۵]ارشاد شیخ مفید ج۱ ص۳۰۴،،بحارالانوار ج۷۷ص۲۴۱

[۱۶]نهج البلاغه حکمت ۳۶

[۱۷]غررالحکم ح ۹۲۰۸

[۱۸]نهج البلاغه حکمت۲۷۵

 

***لینک دانلود PDF***

1+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

یک نظر

پاسخ دهید


2 + 2 =