شهر موش ها ۲
(نقد و بررسی)
کار برای کودکان بسیار سخت است و نیاز به سواد بالا دارد گفتم سواد؟؟؟!!! درسته ولی منظورم فقط سواد دانشگاهی نیست ، کودکان همچون بزرگسالان ، البته نه همه ی بزرگسالان ، قدرت تحلیل و تشخیص ندارند و عموما هرآنچه را که می بینند به جان و روان آن ها می نشیند و بر لوح سفید آن ها نقش می گیرد ، باید دقت به خرج داد که چه مطالبی را به خورد آن ها می دهند و همان مطالب پس زمینه فکری آن ها می شود
متاسفانه در کشور ما ، اصحاب رسانه به جای آنکه بهترین ها را پس زمینه فکری کودکانمان کنند ، بی دینی و بی مسئولیتی را جایگزین می کنند
اساتید بزرگی شهر موش ها را نقد کرده اند که از نظر بنده حقیر بسیار عالی است و به قول معروف مو لای درزش نمی رود ارض موعود و داستان حضرت موسی(ع) را کاملا می پذیرم و قطعا شکی درآن نیست درکنار نقد این عزیزان نکاتی را هم اضافه خواهم کرد که جای تامل دارد که چطور بی سوادانی در وزارت ارشاد اسلامی کشور بر مسند قدرت نشسته اند و مجوز کیلویی صادر می کنند.
از کل داستان چیز زیادی دستگیرمون نمیشه چون سراسر تضاد و درهم برهمه ، شهر موش ها یک شهری است که مشخص نیست کجاست ؟ مکان ندارد؟ آیا نمای شهر ایرانی است؟ این قصه در چه فضایی تعریف می شود ؟؟ این شهر یک شهر سکولار است ، سکولار یا سکولاریسم به چه معناست؟ عقیده ای است مبنی بر جدا شدن نهاد های حکومتی از دین و کسانی که بر مسند حکومت می نشینند و این تفکر به صورت کلی ریشه در عصر روشنگری اروپا دارد و مفهوم جدایی دین از سیاست را در خود دارد
به فضای شهر نگاه کنید نماد خاصی ندارد ، نه مسجدی ، نه کلیسایی، و نه …. موش ها حجاب ندارند و بسیار راحت و آزاد در شهر ظاهر می شوند شاید بگویید خیلی مسخره است که موش ها با روسری باشند اما باید دید کودکان با این شخصیت ها چطور همزاد پنداری می کنند
نکته ی تکان دهنده ی بعدی تصویر اتاق خواب کپل و نارنجی است که به هیچ وجه شبیه اتاق خواب های معمولی نیست بلکه اتاق خاصی را سرکار خانم برومند به تصویر می کشد ، اون اتاق شبیه اتاق های خصوصی سکس در باشگاه های سکسی و جنسی است با نور قرمز که مهیج شهوت است می باشد.
شهر موش ها در این دولت به نمایش در آمده در دولتی که زن هم مجوز خوانندگی گرفت دقیقا در دقایق اول فیلم حضور ک زن خواننده را می بینیم ، قبح خوانندگی زنان در این فیلم شکسته شد و رواج موسیقی غربی با گیتار و ملودی هایی که شبیه برخی از موسیقی های برتر غربی است اینطور که مرد ها در شهر موش ها می نوازند و زن ها خوانندگی می کنند این امر برای کودکان سرزمین مان عادی جلوه دادند.
نکته دیگر نشر دروغگویی در بین کودکان است زمانیکه کپلک به دروغ نرفت مدرسه تا در کنار پیشو بماند
در این فیلم هیچ چیزی سر جای خودش نیست ، اسمشو نبر با گریمی آفریقایی است با مدل مو و گوشواره های آفریقایی درحالیکه سوار ماشین آمریکایی می شود
گاز خنده که بچه موش ها به سمت اسمشو نبر پرتاب کردند گاز بنفش رنگی است که خاصیت این گاز چیزی جز مست شدن و خنده های الکی نیست نکته ی جالب توجه فقط رنگ گاز است
نکته ی جالب توجه چهره و شخصیت معلم جدید می باشد که شبیه شخصیت فرخ باستان در سریال کلاه پهلوی می باشد که نماینده انتقال تجدد بود و این معلم هم در شهر موش ها نمایند همین تفکر می باشد
چند مورد را به صورت کلی بازگو می کنم:
-کمرنگ شدن نقش معلم در جامعه
-ترک ها یک نماینده در شهر موش ها داشته لهجه ی موش کور ترکی بود
-اسمشو نبر صدای گربه نداشت بیشتر عربده بود
-در سکانس آخر موشی با لباس چینی و موسیقی چینی میاد و نوید قسمت سوم را به بچه های ایران زمین می دهد که در آخر با کلمه ی ژاپنی سایانورا از بچه ها خداحافظی می کند
-درکل یک فیلم قاطی پاطی و بی هدفی بود که فقط بچه های مارا سرکار گذاشت و با روان ساده و زیبای آن ها بازی کرد
چطور می توانیم در مقابل این دردانه ها پاسخ گو باشیم به تصویر کشیدن گربه های مست در خلال فیلم چه لزومی می تواند داشته باشد که گربه ها این چنین مست لایعقل به تصویر کشیده شوند
تحقیق و پژوهش
پرستو مروجی
*** دانلود فایل PDF مقاله ***
کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند: