ازدواج قاسم بن الحسن (ع) افسانه یا حقیقت

قاسم بن الحسن

افسانه ازدواج قاسم بن الحسن در کربلا

در چندسال اخیر متاسفانه شاهد این مطلب هستیم که در برخی هیئات مذهبی در شب ششم محرم برای حضرت قاسم بن الحسن(ع) جشن عروسی می گیرند و نقل ، گل و‌شرینی پخش می کنند و‌بعضا دیده شده که مجلس عزاداری اباعبدالله اقدام به کف زدن و شادی نموده اما آیا واقعا در کربلا حضرت قاسم بن الحسن ازدواج کرده اند؟ ریشه ی این مطلب کجاست؟
– در واقعه ی عاشورا سن ایشان از ۹ تا ۱۳ سال نقل شده است حال باید پرسید پسر ۱۳ ساله که به سن بلوغ نرسیده است توانایی ازدواج داشته است؟؟ که امام حسین(ع) دستور به برپایی حجله داده اند؟؟؟ این مطلب جز توهین به شان اباعبدالله و مقام امامت ایشان نیست

– این مطلب اولین‌بار در کتاب منتخب طریحی که کتابی است پر از تحریفات ، جعلیات و مطالب بدون سند می باشد آورده شده است و همچین در کتاب روضه کاشفی نیز نقل شده که به بررسی این مطلب می پردازیم:

علامه مامقانی در کتاب تنقیح المقال می گوید:
آنچه در کتاب منتخب طریحی از قصه ی تزویج قاسم بن الحسن(ع) نقل شده من و سایر اهل تتبع در کتاب های سیره ، تاریخ و مقاتل با اعتبار به آن اطلاع نیافتیم بسیار دور است که چنین قضیه ای در عاشورا با آن اوضاع و احوال و‌شدت بلایا اتفاق افتد.

همچنین علامه شیخ جعفر شوشتری از علمای طراز اول عصر خویش از وضع‌شبیه خوانی به خاطر راه یافتن این گونه داستان های موهوم به آن ناراضی بود و از دست اندرکاران خواست موارد وهن انگیز و خرافی را از تعزیه حذف کنند و از اجرای تعزیه عروسی حضرت قاسم که خیلی مستهجن است جلوگیری کنند.

علامه مجلسی می نویسد: ۱
قصه ی دامادی حضرت قاسم را در کتب معتبر ندیدم.

همچنین محدث نوری در اثر معروفی پیرامون اداب اهل منبر در این باره آورده است : ۲
از کت غیر معتمده و اخبار موهوم که بزرگان و علمای گذشته به آن ها اعتنا نکردند و مراجعه ننمودند عروسی قاسم است از عصر شیخ مفید تا تالیف کتاب #روضه_کاشفی در هیچ کتابی دیده نشده است چگونه می شود قضیه ای به این عظمت و قصه ای چنین آشکار به نظر تمام علما و این جماعت نرسیده باشد

مرحوم محدث قمی نیز در این باره گفته است: ۳
قصه ی دامادی قاسم در کربلا برای او صحت ندارد.

شهید مطهری نیز در حماسه حسینی این مطلب را رد کرده است.۴

نتیجه آنکه ازدواج قاسم بن الحسن در کربلا از اساس بی ریشه و سند است و خلاف ادب و شان اباعبدالله می باشد که در ایام عزاداری ایشان چنین جشن و شادی برگزار شود

علیرضا پورمسعود


 

منابع:
۱- جلاءالعیون، علامه مجلسی، ص ۴۰۴
۲- لولو و مرجان ، میرزا حسین نوری ص۱۹۳
۳- منتهی الامال جلد اول ص۷۰
۴- تحقیق درباره اول اربعین ، شهید قاضی طباطبایی،ص۶۸۶
۵- حماسه حسینی ، شهید مطهری جلد اول ص ۲۷،۲۸

 

2+

یک نظر

پاسخ دهید


3 − 1 =